Politici de Sanatate

Implicarea pacientului în îngrijirile de sănătate

16 septembrie
13:53 2013

Dr. Cristina Crintea

În studiul calitativ Eurobarometru au fost strânse opinii de la medici şi pacienţi cu privire la situația pacientului în asistența medicală. Au avut loc ample interviuri luate medicilor, asistentelor medicale şi pacienţilor din 15 state membre, pentru a obține informaţii cu privire la experienţa lor în ceea ce priveşte practica clinică. Această cercetare este una calitativă și, prin urmare, nu este reprezentativă pentru fiecare practician sau pacient din țările participante. Concluziile reflectă experiența și punctele de vedere ale celor care au luat parte la studiu.

Relația dintre pacienți și prac­ticieni din sănătate este considerată a avea o in­fluență directă asupra ca­lității asistenței medicale. Perspective noi sugerează că o abordare managerială a îngrijirilor care include implicarea pacientului este mai eficientă decât o abordare standard. Acest lucru este evident mai ales în managementul bolilor cronice (de exemplu, diabetul zaharat).

Cu toate acestea, “implicarea pacientului” nu este un concept bine definit și se suprapune, de multe ori, participării pacientului, responsabilizării pacientului, îngrijirii centrate pe pacient și angajamentului pacientului. Conceptul de implicare a pacientului se referă în mod specific la drepturile și avantajele pacienților, care ar trebui să dețină o poziție centrală în procesul de îngrijire. Beneficiile acestei implicări ar trebui să însemne un rezultat mai bun pentru pacient, ca urmare a interacțiunii îmbunătățite între furnizorul de servicii medicale și pacient.

Implicarea pacientului este mai mult decât disponibilitatea de a-i oferi informații sau de a-l „alfabetiza” în domeniul sănătății. Este vorba despre interacțiunea dintre pacient și furnizorul de asistență medicală și cuprinde o gamă largă de aspecte diferite.

Deși scopul general al acestei cercetări a fost de a explora opiniile cu privire la implicarea pacienților în sănătate, obiectivele detaliate ale cercetării au fost de a investiga:

– Opiniile generale asupra serviciilor de îngrijiri de sănătate;

– Percepția asupra responsabilității asistenței medicale;

– Încrederea și controlul pacientului;

– Înțelegerea asupra implicării pacientului;

– Beneficiile și riscurile implicării pacientului;

– Satisfacția privind implicarea pacientului;

– Gradul de implicare actuală a pacienților într-o serie de domenii ale asistenței medicale;

– Bariere și îmbunătățiri ale implicării pacientului.

Concluziile studiului

Termenul de “implicare a pacientului” nu a fost clar înțeles de către fiecare pacient sau practician și, de multe ori, a însemnat lucruri diferite pentru oameni diferiți. Pentru mulți pacienți, termenul a fost un concept nebulos, care gravitează în jurul termenilor de trai sănătos și de responsabilitate pentru propria sănătate. Atât pentru practicieni, cât și pentru pacienți, a fost de multe ori echivalat cu respectarea recomandărilor medicului și a complianței la tratament. Implicarea pacientului a fost de multe ori înțeleasă de către pacienți ca fiind oferirea de informații de bază despre simptome, din partea personalului medical, și a fost mai puțin percepută ca o modalitate de promovare a unui dialog medic-pacient mai interactiv sau o oportunitate de feedback al pacientului.

În timp ce atât medicii, cât și pacienții vedeau beneficiile pentru pacienți ca pe o implicare și o creștere a responsabilității acestora față de sănătatea lor, beneficii concrete de implicare în procesul de îngrijiri……..

Pentru articolul integral vă invităm să citiți ediția tipărită din luna septembrie a revistei Politici de sănătate!

Alte articole

TOP

revista politici de sănătate

Abonează-te la newsletter

:
: