Politici de Sanatate

Fabrica din România va avea un rol major în dezvoltarea Zentiva

19 octombrie
15:50 2018
Fabrica din România va avea un rol major în dezvoltarea Zentiva

Interviu cu Simona Cocoș, director general Zentiva

Începând cu data de 1 octombrie, producătorul de medicamente generice Zentiva a devenit o companie independentă, ca urmare a finalizării procesului de separare față de Sanofi, fostul său acționar majoritar. Această decizie va avea consecințe majore asupra dezvoltării companiei și, așa cum spun reprezentanții ei, va aduce numeroase beneficii pacientului român, care va avea acces la soluții terapeutice moderne și sigure, la prețuri accesibile. 

Cum se va transforma activitatea și portofoliul Zentiva după separarea de Sanofi, oficială de la 1 octombrie?

Urmează o perioadă de creștere accelerată pentru noi, odată cu intrarea Advent International în acționariatul Zentiva. Deși este de facto noul proprietar Zentiva, privim Advent ca partener. Este unul dintre cele mai mari fonduri de investiții private equity din lume, cu o experiență foarte îndelungată în industria pharma. Va exista un transfer de know-how între Advent și noi și un input permanent în planurile noastre de dezvoltare. Acest lucru reprezintă o contribuție la fel sau chiar mai valoroasă decât orice investiție. Vom avea acces la un lung istoric de decizii de business, la executivi ai fondului care au luat parte la planuri de dezvoltare probate în România și pe piețe similare din Europa. Este foarte greu să egalezi o astfel de experiență. Pentru management și pentru companie în ansamblu, acest lucru se traduce în procese mai eficiente și mai scurte, în pași mai mari și mai siguri. Vom fi o companie mai rapidă, mai agilă și mai flexibilă. Mesajul pe care îl avem de la Advent este că Zentiva se va dezvolta într-un ritm considerabil mai accelerat, care nu are precedent în istoria sa. Vom valorifica fabrica de la București și ne vom extinde portofoliul actual de produse, vom aborda și arii terapeutice noi într-un orizont apropiat și vom fi prezenți și pe piața de OTC. Știm ce rol și ce contribuție avem în România asigurând pacienților și sistemului de sănătate soluții terapeutice moderne și sigure la prețuri accesibile. Amprenta noastră în România și în Europa va crește și ne va transforma într-un partener și mai important al întregului sistem de sănătate.

Care sunt planurile companiei pe piața românească?

România este o piață strategică pentru Zentiva. Praga și București dețin, fiecare, câte o capacitate de producție. La București, fabrica funcționează neîncetat, fără discontinuitate de 56 de ani, de la înființare, ceea ce nu este puțin lucru. Suntem foarte mândri de acest lucru și uneori pare incredibil, mai ales pentru angajații care lucrează cu noi de zeci de ani, cât de mult s-a transformat fabrica. Unitatea din România va continua să joace un rol major în dezvoltarea Zentiva. Pentru următorii cinci ani, avem planuri ambițioase de extindere a portofoliului cu zeci de produse noi. Suntem deja activi în peste 15 arii terapeutice, precum cardiologie, ginecologie, oncologie, hepatită, sistem nervos central, oftalmologie, antibiotice, ca să numesc doar câteva. Urmărim să devenim prezenți și în alte zone terapeutice și să ne dezvoltăm un portofoliu de produse OTC.

Misiunea Zentiva, parte din ADN-ul său, este de a oferi pacienților acces la tratamente moderne, la prețuri accesibile, disponibile în toate farmaciile și spitalele românești. Contribuim astfel și la sustenabilitatea sistemului de sănătate, care, grație medicamentelor generice, poate direcționa resurse către alte nevoi. De asemenea, urmărim să susținem investiția în programe de dezvoltare medicală continuă, atât pentru medici, cât și pentru farmaciști, să sprijinim societățile medicale românești și să contribuim la educarea pacienților cu scopul declarat de a deveni o societate sănătoasă.

În ultima perioadă, industria pharma a fost marcată de mutări de personal. Credeți că Zentiva este suficient de bine poziționată pentru a atrage cei mai buni oameni din industrie?

Cred că Zentiva este și mai bine poziționată, odată cu intrarea în noua sa etapă de independență și dezvoltare accelerată. Prezența Advent în acționariat creează noi perspective pentru toți cei care lucrează și vor lucra în echipa Zentiva. Dacă vrei să crești, trebuie să fii acolo unde se întâmplă lucruri interesante, iar noi suntem un astfel de loc. Mă aștept să ne fie mult mai ușor să atragem talente din piață. Și mă aștept ca aceia care ni se vor alătura să aibă o surpriză plăcută – să găsească aici o echipă care face lucrurile cu drag, oameni cărora le pasă de brandul pentru care lucrează, de misiunea pe care o are, și care știu să se mobilizeze profesionist pentru rigorile de business. Noi, la Zentiva, ne simțim ca o echipă câștigătoare, dar cu suflet. De aceea, facem tot ce putem să ne păstrăm oamenii, să îi susținem să treacă la nivelul următor, să aibă satisfacția evoluției, a contribuției și să simtă că fac lucruri interesante, că sunt importanți și valorizați.

Zentiva este a treia mare companie de medicamente generice, cu una dintre cele mai rapide evoluții din Europa. Cum a ajuns aici?

Cred că un rol major îl are constanța valorilor și faptul că știm care ne este misiunea. Avem puternice repere în trecutul nostru, dar în același timp ne uităm mereu spre viitor. Istoria noastră locală merge până în 1962, când s-au pus bazele fabricii de la București. Iar moștenirea Zentiva, în ansamblu, are 530 de ani, de când a luat ființă farmacia de familie din Praga, care este momentul de geneză al companiei pe care o știm astăzi. Cultivarea acestor moșteniri dă inevitabil un simț al mândriei, al misiunii și al ambiției, care sunt și motor, și direcție pentru evoluție. Pur și simplu, ne dorim să ducem mai departe și să facem durabil tot ce am construit până acum și să fim cei mai buni în ceea ce știm să facem. Pentru că lunga noastră istorie ne arată că ne pricepem și putem.

Ce trebuie să înțeleagă pacientul român din „disputa” originalelor cu genericele?

Nu există o „dispută” între medicamentele generice și cele originale, fiecare pacient are nevoie de o soluție de tratament individualizată. Dar ce trebuie să știe este că, din punct de vedere medical, genericele conțin aceeași substanță activă și în aceeași cantitate ca medicamentul inovator. Genericele sunt sigure și eficiente și trec printr-un amplu proces de testare.

Rolul genericelor într-o societate este de a crește accesul la tratament pentru un număr cât mai mare de pacienți, grație costurilor reduse, dar și de a produce economii la bugetul de sănătate. Astfel, mai multe fonduri pot fi disponibile pentru achiziția medicamentelor inovatoare, scumpe, atunci când nu există soluții deja pentru generice.

Ocupați poziția de director general Zentiva din 2009, dar lucrați în cadrul companiei Sanofi din 1995. Ce le-ați recomanda tinerilor care își doresc „să ardă” etape?

Le-aș spune că trebuie să înveți să mergi înainte să alergi. Nu ne naștem adulți, nici cunoscători și nici înțelepți. Totul se dobândește în timp, cu interes și curiozitate. Trebuie să crești sănătos. Le-aș spune să se înconjoare de modele bune, de la care au ce învăța. Nu le-aș face recomandarea să aibă răbdare. Ci să se pregătească intens, muncind, pentru ceea ce își doresc.

Autor: Valentina Grigore

Alte articole

TOP

revista politici de sănătate

Abonează-te la newsletter

:
: