Politici de Sanatate

Crucea Alb- Galbenă România- 20 de ani de îngrijiri medicale la domiciliu

08 noiembrie
11:32 2016
Crucea Alb- Galbenă România- 20 de ani de îngrijiri medicale la domiciliu

Situaţia reală a persoanelor vârstnice bolnave din România este una de o deosebită actualitate şi importanţă. Serviciile de îngrijire la domiciliu nu au o mare disponibilitate, iar în mediul rural sunt întâlnite foarte rar. Conform datelor statistice, mai mult de 20% din cei 6 milioane de români cu vârsta de peste 65 de ani ar avea nevoie de îngrijire la domiciliu.

Potrivit reprezentaților Crucii Alb- Galbene România (CAGR), numai 0.23% dintre vârstnici beneficiază de servicii de îngrijire la domiciliu. O vizită la domiciliu pentru îngrijirea persoanei vârstnice este decontată de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate cu 50 de lei.

”Previziunile demografice pentru România indică o creștere rapidă a procentului populației vârstnice, ajungând până la 30% din total până în anul 2050. Ceea ce înseamnă că îngrijirea la domiciliu a persoanelor vârstnice ar trebui să devină o prioritate. România se poziționează pe ultimele locuri în Europa în ceea ce privește îngrjirile la domiciliu”, a declarat conf. univ. dr.  Diana Loreta Păun, consilier Sănătate, Administrația Prezidențială, la conferința de presă ”20 de ani de îngrijiri la domiciliu în România. Crucea Alb- Galbenă România – Crucea Alb- Galbenă Belgia, un parteneriat pentru sănătatea românilor” ce a avut loc luni, 7 noiembrie, la Ambasada Belgiei.

 

Pachet complet de servicii de sănătate oferit pacienților

Îngrijirea unui pacient și obținerea unor rezultate bune implică mai multe servicii, de la cele de prevenire la cele de educație pentru sănătate, diagnostic, tratament, reabilitare, suport, monitorizare a sănătății, paliație, integrare socială și prevenirea marginalizării. Serviciile de îngrijire la domiciliu cuprind componente din toate aceste servicii, fiind astfel un liant între diferitele instituții de sănătate.

„Îngrijirea la domiciliu în România este benefică pentru pacienții îngrijiți pe perna lor, de o echipă de profesioniști care își asumă responsabilitatea serviciilor, dar și pentru diminuarea cheltuielilor din sănătate. Fără acest segment important din sistem nu putem vorbi de un pachet complet de servicii de sănătate oferite pacienților. În acest sens, CAGR a venit în întâmpinarea pacienților cu un sistem de servicii de îngrijiri integrate la domiciliu care oferă accesibilitate, continuarea serviciilor, securitatea pacientului și a familiei acestuia dezvoltând primul Centrul Pilot de Coordonare a Serviciilor Integrate de Îngrijiri la Domiciliu din Municipiul București, cu suport de teleasistență, telemonitorizare și teleurgență”, a declarat Măriuca Ivan (foto), director general al Crucii Alb- Galbene România (CAGR) și președinte al Federației Furnizorilor de Îngrijiri la Domiciliu din România (FFIDR).

 

Despre Centrul Pilot

centru-cag-crCentrul Pilot de Coordonare a Serviciilor Integrate de Îngrijiri la Domiciliu din Municipiul București cu suport de teleasistență este cel mai mare proiect implementat de CAGR şi Primăria Generală a Municipiului Bucureşti, împreună cu Asociația De Ajutor Mutual București (ADAM BU), prin Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Acesta își propune să răspundă nevoilor persoanelor aflate la domiciliu ce nu pot primi asistenţă îndelungată în spital. Astfel, aproximativ 170 de persoane din Capitală beneficiază, lunar, de servicii integrate de îngrijire la domiciliu, servicii medicale, de recuperare, de închiriere, servicii de îngrijire de bază și sociale.

Beneficiarii acestor servicii sunt monitorizați prin sistemul de teleasistență  – dispecerizarea serviciilor prin intermediul call center-ului, 24/24 h, 7/7zile. Aceștia au  primit un telefon mobil și o brățară tip ceas din silicon medical, dotată cu un buton de urgență și li s-a întocmit un dosar electronic cu toate informaţiile medico-sociale şi datele lor de contact. Telefonul mobil a fost setat astfel încât să permită efectuarea unor apeluri rapide prin simpla apăsare a unor taste predefinite. În caz de urgență majoră, beneficiarii activează serviciul de alertă prin apăsarea butonului roșu de pe brățară.

 

Proiectul, implementat la nivel național

Acest proiect a fost aprobat de către Consiliul General al Municipiului București în luna septembrie 2016 și va deveni, în scurt timp, un model la nivel național care va aduce beneficii pacientului, bugetului Sănătății și Consiliilor Locale. Sunt oferite multe oportunități pentru dezvoltări tehnologice ulterioare, platforma suportând aplicații utile tuturor furnizorilor.

Elementul de noutate constă în realizarea unei platforme IT de gestiune a bazei de date și implementării unei soluții de management al activității de îngrijire integrată la domiciliu la standarde europene, care oferă posibilitatea furnizorilor să-și gestioneze echipa și să raporteze în sistemul informatic național.

Valentina Grigore

Alte articole

TOP

Interviu dr. Mihaela Vlaiculescu

revista politici de sanatate-Republica Moldova

revista politici de sanatate

Abonează-te la newsletter

:
: