Politici de Sanatate

“Concurența este bună, atâta vreme cât beneficiarul ei real este pacientul”

19 octombrie
16:20 2018
“Concurența este bună, atâta vreme cât beneficiarul ei real este pacientul”

Interviu cu dr. Cecilia Radu, director general Novo Nordisk România

 Ce oferă pacienților români cel mai mare producător de insulină la nivel mondial?

Soluții terapeutice care, dincolo de eficiența medicală, aduc un beneficiu direct asupra calității vieții de zi cu zi. Anul acesta, spre exemplu, am adus în România noi produse inovatoare care ne întregesc astfel gama variată de medicamente și de dispozitive medicale din portofoliul NovoNordisk și care completează opțiunile terapeutice disponibile pacienților români.

Compania dumneavoastră este recunoscută nu doar în ceea ce privește insulina, ci și pentru terapii în deficitele de factor de coagulare sau în tulburări de creștere. Au acces pacienții români la aceste terapii?   

NovoNordisk a intrat în această arie terapeutică datorită unei întâmplări fericite: o cercetătoare suedeză inventase un tratament pentru hemofilie, însă nu avea fonduri pentru a-l patenta, iar NovoNordisk i-a finanțat cercetările. Ulterior și-a extins implicarea în acest domeniu. În România, NovoNordisk are în portofoliu un produs adresat hemofiliei și un hormon de creștere destinat copiilor.

 Care ar fi modelul ideal de comunicare între Minister, Casă, ANMDM și industria farma?

Trebuie să plecăm de la premisa că toți suntem parteneri, cu obiective comune și obiective individuale. Nu cred că ar trebui să absolutizăm un model de comunicare, ci să tindem către o comunicare funcțională, care să asigure cadrul necesar pentru un sistem de sănătate eficient. Ministerul, pentru că este cel care face politica de sănătate, ar trebui să fie coordonatorul acestui proces și să-l intensifice. Un model ideal de comunicare este fundamentat pe transparență deplină, atât din partea autorităților statului, cât și din partea industriei, dar și pe predictibilitate și pe prezumția reciprocă de bună-credință.

 Cum ar putea fi îmbunătățită această comunicare?

În principal, dacă s-ar reconsidera criteriile după care sunt luate deciziile din sănătate. Ca o paralelă, atunci când mergi să cumperi ceva, trebuie să fii înțelept și să faci alegeri care aduc un plus de valoare nevoilor tale nu doar pe termen scurt, ci și pe termene mediu și lung. Pe de altă parte, există multe percepții de ambele părți care influențează calitatea dialogului, percepții superficiale, și din concentrarea pe probleme, în loc de concentrarea pe soluții.

  Organizațiile de pacienți reprezintă voci puternice. Ce proiecte derulați cu și pentru asociațiile de pacienți?

În România, avem mai multe proiecte educaționale și de sprijin cu asociațiile de pacienți cu diabet, respectiv cu hemofilie. De câțiva ani susținem diverse asociații de pacienți, asociații care printre altele promovează sportul atât în rândul persoanelor diagnosticate, cât și în rândul publicului larg; în plus, de un an de zile angajații NovoNordisk România și familiile lor participă la Maratonul București alături de membrii acestor asociații. Apoi, sprijinim activități de educație a pacienților, dar și de profesionalizare a asociațiilor de pacienți, pentru a-și dezvolta capacitățile de fundraising, advocacy și organizatorice.

Cu o altă asociație de pacienți sprijinim organizarea de tabere și de întâlniri educaționale ale pacienților și familiilor acestora cu medici, psihologi și alți profesioniști din domeniul sănătății, în cadrul cărora schimbul de experiență între pacienți, precum și între aceștia și medici contribuie la creșterea calității vieții și la o mai bună gestionare a afecțiunilor.

Cum este afectată compania Novo Nordisk de aceste schimbări dese la nivelul conducerii instituțiilor din sănătate? Cum este văzut acest aspect de către colegii din Danemarca?

Sigur că un mediu cu schimbări dese la nivel decizional afectează predictibilitatea, care este un element foarte important în dezvoltarea unei companii. Noi avem însă datoria morală față de partenerii noștri să privim aceste schimbări ca pe un proces menit să ne consolideze relațiile. În calitate de companie daneză, ne-am luat angajamentul să fim prezenți în România nu numai prin produsele companiei noastre, ci și asumându-ne un rol semnificativ în dezvoltarea societății, prin proiectele noastre de CSR.

Pe o piață în care există concurență, cât este de important să aduci produse care se diferențiază de restul?

Concurența este bună, atâta vreme cât beneficiarul ei real este pacientul. Zilele trecute, a fost lansat un raport de consens între Asociația Americană de Diabet și Asociația Europeană pentru Studiul Diabetului, în care se recunoaște că pacientul cu diabet zaharat tip 2 trebuie să beneficieze de îngrijire continuă, adaptată și personalizată pe toată durata vieții. Obiectivele care stau la baza principiului terapeutic integrat sunt de a preveni complicațiile bolii și de a optimiza calitatea vieții, iar acestea sunt și principiile esențiale care stau la baza produselor pe care Novo Nordisk își pune amprenta prin inovație. Obiectivul nostru, în România, este să facem posibil accesul pacienților români la aceste medicamente inovatoare dezvoltate de Novo Nordisk, pentru că pacienții români au dreptul să beneficieze de aceleași standarde terapeutice ca în restul țărilor din regiune și din Europa.

Care sunt prioritățile și planurile pe care le aveți pentru viitorul apropiat?

NovoNordisk România are în plan facilitarea accesului pacienților la medicamente inovative care pot preveni complicațiile, la prețuri accesibile sistemului de sănătate din România, însă e nevoie de îmbunătățirea managementului costurilor totale ale diabetului. Mă refer în mod special la costurile complicațiilor cardiovasculare, care, conform unui studiu realizat în anul 2017 la nivelul Europei de Sud-Est, se ridică pentru sistemul de sănătate din România la 584 de milioane de euro (costuri care includ spitalizarea, medicația și serviciile medicale conexe și nu includ concediile medicale, pensionările anticipate sau scăderea productivității muncii).

Autor: Roxana Maticiuc

Alte articole

TOP

revista politici de sănătate

Abonează-te la newsletter

:
: